Blogging in english- Whats next? / Blogg pa svenska / Vad hander harnast?


Resan hittils / The trip so far...

Some texts in english will follow after the swedish crap...

Hejsan!

Jag har fatt en del fragor agaende de kommande veckorna har pa bloggen, pa facebook och inte minst i det verkliga livet langs med vagarna och har ar det lilla som jag vet samt en liten uppdatering...

Jag ar nu i Sibiu i Rumanien dar jag ska stanna i 2 natter natter, ett ganska langt stopp pa denna resan. Anledningen ar att jag maste fixa bromsarna, fixa en ny cykeldator da jag tappat bort den forra samt forsoka betala en ungerk trafikbot jag fatt for att ha cyklat pa motorvagen (Vilket man far overallt utom i Sverige, typ...).

Jag borjar narma mig resans mal, vilket i sig ar helt ointressant, och jag skulle kunna na svarta havet pa ett par dagar om jag vill. Men det vill jag inte!
Jag har saktat ned lite, dels for att det ar enormt mycket backar och daliga vagar har i Rumaien men ocksa for att det ar det landet jag helst vill se.
Jag kor sa gott som enbart pa smavagar och ibland pa stigar som knappt fortjanar att kallas stigar och jag planerar inte vart jag ska sluta for dagen vilket jag gjort allt for ofta hittils. Jag va;jer en stad ett par dagar bort och trampar, nar jag kanner att det ar nog for dagen sa fyller jag upp mina petflaskor med dricksvatten fran nagon brunn och spanner upp mitt talt i skymundan.

Sa hur ser de narmsta veckorna da ut? Tanken ar att komma hem till Sverige runt den 20 Augusti och jag tror att jag kommer att vara klar med Rumanien, for denna gangen, om ca 2 veckor. Efter det ar jag sugen pa Ukraina och eventuellt en visit till Moldavien pa vagen dit. Har jag tid sa vore det helt underbart att ta farjan till Georgien ocg cykla dar en vecka eller mer. Men det tvekar jag pa att jag hinner. Det ar mycket som ska klaffa for att Georgien ska fungera- 
Forst och framst sa sa jag ha tid, sedan ska jag hitta skapligt billiga flygbiljetter hem och sist men inte minst sa ska den forbaskade farjan avga naon gang (ar bara nagon gang per manad och den ar tydligen sen valdigt ofta...).
Da jag ar i Brasov om ca 1 vecka sa vet jag ungefar hur jag kan disponera mina dagar och da ska jag forsoka besamma mig. Det finns namlige en chans att jag drar soderut till Istanbul istallet. Densomleverfar.se

Sist men absolut inte minst, i morgon kommer ett langre blogginlagg och da ska jag besvaa de fragor som ni har stallt. Har ^annonmserat^ pa Facebook samt fatt en del fragor tidigare och om ni skriver ne frag i kommentarsfaltet innan imornkvall sa lovar jag att besvara den. Det kan vara allt ifran resmal, traningsverk, utrustning eller dylikt som ar relaterat till resan!



And for the english bastards...

Hello!

I usually dont blogg in english because of my bad spelling, as you will see...

I have gotten some questions about the coming weeks here on the blog, on Facebook and not least in the real world along the roads and here are the little facts that I know and a little update...

I am now in Sibiu in Romania, where I'll stay for two nights, wich is a quite long stop for this trip. The reason is that I have to fix the brakes on the bike, get a new bike-computer that I lost somewhere in Oradea and try to pay a Hungarian trafic/fine I got for riding my bike on the highway (which is allowed everywhere except in Sweden, well ...).

I am coming closer to the final goal, which in itself is quite uninteresting, and I could reach the Black Sea in a few days if I want. But I dont want to! I have slowed down a bit, partly because the enormous amount of hills and the bad roads here in Rumaien but also because it is the country that I most want to see during this trip. I run almost exclusively on small roads and sometimes on trails that hardly deserves to be called trails and I do not plan where to stop for the day, as I have done too often so far. I pick a city a few days away and just go, when I feel that it is enough for the day I fill up my waterbottles with drinking water from a well and pitch my tent somewhere in the bush...

So what does the coming weeks looks like?

The idea is to come back to Sweden around the 20th of August, and I think I will be finished with Romania, at least for this time, in about 2 weeks. After Romania, Ukraine is appeling and possibly a visit to Moldova on the way there.

If i have the time than it would be wonderful to take the ferry to Georgia for cycling a week or two. But I doubt that I can... There is much to be valve in order to make Georgia to work -
First off, I need to have enough time, then I have to find quite cheap flight ticket home and last but not least said, the damn ferry has to leave at some point (its only once or twice a month and its apparently late very often ...).

When I am in Brasov, in about 1 week or so, I know roughly how I can disponate my days and I'll try to make up my mind than...

Theres even a chance that ill ride south to Istanbul instead. Well, who knows...

Last but certainly not least, tomorrow will be a longer blog post and then I answer the the questions that you have raised. I have postet this at Facebook and got a few questions before and if you write any question, either here or at facebook, tomorrow before the evening, I promise to answer it. It can be anything from travel destination, equipment or other items that is related to the trip!

Thanks for reading, folks!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0