The Georgian Millitary Highway

Detta inlagg blir ett med sa gott som enbart bilder da jag har daligt med tid. Samtliga bilder ar fran den cyklade strackan Tbilisi - Kazbegi. En vag som leder fran Georgiens huvudstad och till den Rysska gransen. Vagen nar som hogst over 2000m.
Jag sov tva natter i Kazbegi och under en dag sa latt jag cyklen vila och vandrade upp till en glaciar pa ca 3000m.

Nu ar jag i Sighnagi och i morgon ska jag cykla den sista strackan i detta underbara land, tillbaka till Tbilisi.

Kommentera garna!!!
























































































Georgien - Landet bakom bergen...

Jag vaknade upp tidigt av min vackarklocka, utanfor taltet var det fortfarande ganska skumt och solens stralar hade inte natt over kullarnas toppar. Just av denna anledning, solen alltsa, sa hade jag valt att ga upp vid denna tidiga timma. Frukost intogs och snart darefter lag taltet fuktigt nedtryckt i min framvaska.

Jag trampade over den slitna bron dar asfalten pryddes av komockor och trampade genom den tysta byn dar jag dagen innan fyllt pa bade vatten och tunnbrodsforradet. Vagen gick langsamt uppat sa gott som hela tiden och jag kollade ned pa kartan som jag fast pa styrvaskan - fortfarande ett par mil kvar till dagens, och resans, hogsta bergspass.


Allteftersom kilometrarna blev till mil sa blev traden till buskar och kullarna blev till berg. Jag stannade till i en till synes oandligt lang uppforsbacke och fyllde pa med annu mera frukost och nar jag snart darefter kande hur gardagens kvallsmat tryckte mot sadeln sa boprjade jag speja efter bra avstjalpningsstallen, sa att saga...

Vagen gick lite langre fram in i ett skogsparti, valdigt ovantat pa dessa hojder, men da skogen kryllade av skogsarbetare sa fick de kroppsliga behoven vanta ytterliggare...

Efter skogen vantade en nedforsbacke, faktiskt sa ar just nedforsbackar det sista man vill ha INNAN ett bergspass da man enbart vill stiga i hojd, hur som helst sa var det skont att ha vinden kyligt flasktande medans solen gick upp over topparna i ost och borjade sin dagliga rutt over den klarbla himmeln.

Terrangen var oppen och man kunde se flertalet bergsbyar langs med ravinen som lag pa min vanstra sida, et par kilometer bort. Narmare an sa, det vill saga ett par hundra meter, lag en bensinstation som nu kom allt narmare.
Jag stannade till vid stationen och gick in i det 'kontor' som alltid finns i turkiska besninstationer. Jag blev visad ett par trappor upp, efter att ha fragat om toaletten, och fick dar lamna av min last i vad som var en minst sagt var en deprimenrande syn...
Efter avlastningen sa ville jag snabbt dra ivag, men det gick inte for sig minsan. Kontorsmannen tog i hand, jag fick sitta ned vid hans skrivbord och vi holl nagon slags konversation pa 3sprak medans hans son plockade fram oliver, bord, ost och, givetvis, te!


Efter denna, till rakningen tredje, frukost for dagen cyklade jag ned i den ravin som vagen nu skulle folja et par kilometer. vagen lutade latt uppat och vid min sida hade jag en fjallback samt hoga bergstoppar som spretade upp mot himmeln och skyddade mig mot solen. I min korriktning kunde jag se ett berg, sakert runt 3000m hogt och av kompassen att domma sa var detta berget som gransade mot Georgien, min planerade fardvag...

Val framme vid bergets fot sa kunde man se en liten by som skymtade langt langt upp pa berget, bara dess topp. Fran mina svettiga ben och upp till denna by kunde man se vagen slingra sig fran ost till vast, standigt stigade och med enbart oppna falt som omgiving. En skylt informerade ironiskt om att det var en brant vag. kul.


Jag fick nu trampa uppat och vaxeln lag standigt pa mellandrevet, det vill saga en latt vaxel, och jag holl sallan mer an 7km/h da jag fran sadeln guppade fram och tillbaka. Trafiken var lag och det var sa gott som knapptyst omkring mig da jag stannade, man horde bara herdarna och hobargarnas rop, kornas romande och en traktor langt i fjarran.
Solen stod nu gabnska hogt pa himmeln och det fanns inte skugga nagsonstans, jag stannade flera ganger for att vila men solen varmde mig likt forbannat obonhorligt. Vagen svangde till slut bort fran riktningen mot toppen och jag trampade nu mot vastsidan av berget istallet for mot sjalva piken. Efter oandligt med kurvor, varav varenda en 'borde vara den sista' sa var jag pa toppen.


En enorm utsikt uppenabarde sig at bade hallen och jag sag nu framfor mig, for forsta gangen, det som maste vara Georgien. Jag var pa toppen av passet, resans hogsta uppcyklade altitud pa 2540m (ca 400m hogre an Kebnekaise).
Medveten om att jag bara var 2mil bort fran denna slutdestinationens land sa borjade jag rulla nedfor. Vagen var i ganska bra skick och emellan alla kurvor kunde jag latt komma upp i 60km/h.


Denna kansla var underbar, att veta att jag var pa vag till ett 'dromresmal', att kanna vinden blasa kallt denna annars sa heta dag och bara flyga fram over asfalten, liggandes likt en motorcyklist i kurvorna.


Allt gott har dock en ande och jag fick till slut vaxla ned och borja trampa uppat till Posof, sista anhalten i Turkiet. I Posof handlade jag lite frukt och en glas, eller frukten fick jag gratis i affaren av forestandaren av ren vanlighet. Mat intogs och sedan cyklade jag vidare uppat. Vagen var nu i samre skick och jag borjade bli trott, det hade nu uppenbarat sig ett par elaka askmoln pa himmeln och varmen var tryckande.


Det var en slitsam tramptur till gransen och procedurerna var snabba pa bade sidorna, dock ganska kall och otrevlig pa den Georgiska sidan. Turkarna log dock, som vanligt!

Ett par passtamplar senare cyklade jag in i Georgien istallet for en skylt som sa "Welcome to Georgia' sa fick man ett annat bevis pa ett man entrat ratt nation, vagkvaliten... Asfalten blev till rullgrus med tennisbollstora stenar och trots detta undrlag sa var jag glad, jag ver i Georgien!


Innan den forsta byn fick jag annu ett valkomstmeddelande da en lada, fylld av en familj, korde om mig och vinkade och ropade. Kul! I Skrivandes stund ar det inte lika kul da detta hander med ca var tredje bil man moter varje dag....


Jag cyklade genom ett par sma samhallen innna jag kom till staden som jag tankt talta i narheten av. Det som slog en direkt ar denna speciella kasla som jag fick da jag kom till den forsta byn. Sakert halften av alla hus kanns overgivna, vissa ar det, medans andra ar bebodda trots dess bedrovliga skick. Man kan saga att Georgien ger en den oststadskansla ni tror att ni fick nar ni bussade igenom en forort till Budapest eller Prag men som ni skulle revidera vid ett besok i detta land...  Klimatet ar dock annorlunda och alltihopa kandes valdigt nytt.
Estland ar likt Lettland, Slovakien paminner lite om Polen. Men Georgien var lite av en chock. Eller mer en kick. en bra sadan.


Glad som en lax tog jag ut pengar fran en ATM och med en kolsvart himmel over mig sa bestmade jag mig for att skippa taltningen. Hittade snabbt ett Hotell dar jag, av en slump, traffade agarinnan som gav mig en kraftig rabbat samt ett trevligt samtal. Jag la mig direkt pa badden med de svettioga kladerna pa, tittade upp i det 5 meter hoga taket i det gamla kommunisthotellrummet och somnade dareter direkt.

Vaknade upp runt 00.00 och duschade och skrev i anteckningsboken: 10/8 - Cyklade in i Georgien...

Det kan vara stavfel har, hinner tyvarr inte lasa igenom vad jag skrivit... Lamna en kommentar, sa ar ni hjartans goda!


Sjoar och berg i Ostra Turkiet...

Jag cyklade ut ur Kars en tidig morgon for att slippa solen som dagen innan brant upp mig da jag vandrat bland de uraldriga husen och grottorna i staden Ani. Ruinerna ligger precis vid Armeniens grans, foton fran trippen finns har:
Klicka pa dem for att se dem storre!

    
 

Jag var dagen till ara bevapnad mot hundarna som ar beryktade bland langfardscyklister. Pa frampakethallaren hade jag fast en ask for stenar och pa liggunderlaget fanns en vattenpistol fylld med vatten och chillipulver att spruta i ogonen pa bestarna.



Stadens boskapsmarknad passerades och da stanken frosvunnit ur nasborrarna stannade jag for frukost. Har kom den forsta, och vad som aven visade sig vara den sista, besten fram. Med en smorgas i ena handen och stenar i den andra sa kastade jag dessa projektiler mot hundne som efter ett tag lat mig ata klart i fred.

Landskapet var platt och oppet men allteftersom kilometrarna forsvann bakom mig sa blev det fler och fler backar. Da jag lagt formiddagen bakom mig kom jag till en stor och klarbla sjo som jag for nagon mil foljde langs strandkanten. Nagonstans langs denns stracka blev jag stannad av ett gang asfaltslaggare som bjod pa te av basta Turkiska sort och skrattade gott at mina strapatser.


Jag hade tankt att talta vid strandkanten men da jag hade mangder av energi kvar och inte minst en lust att fardas efter nastan en vecka utan cykling sa valde jag att fortsatta. Sjon, som lag i en sorts grop bland hoga kullar, gav mig en uppforsbacke som avskedspresent och svettig och andfadd bemastrade jag denna lutning och satte fart nedfor andra sidan av kullen med narmsta by i sikte.

Innan jag hnnit fram till byn dar jag tankt fylla min mage sa vinkade en tandlos och overlycklig gubbe in mig, ropandes 'Chai!, Chai!, Chai!'. Annu mera te intogs och med koffein i blodet cyklade jag in i byn vars stensattning kunde ses vida omkring.



Det visade sig vara marknad i byn och jag hittade ett litet stand med oliver i flera olika marinader. Provsmakade samtligam kopte ett halvt kilo svarta godingar och rullade sedan in till narmsta restaurang. 2 pitarullar med Kofte blev maltiden och med smaken av de kryddiga kottbullarna i munnen fyllde jag vattenflaskorna och cyklade ut ur byn. Trots att byn var liten sa var den byggd som en labyrint och innan jag var ute ur samhallet hade jag fatt hjalp av 2 ungar, 1 gubbe samt en millitar...



Stigningen var hog och da vagen jamnat ut sig sa markte man att man okat i hojdmeter. Molnen kandes narmre och det blev lite kyligare an vanligt, med kyligt sa menar jag runt 25 grader. Massvis av byar passerades och fran sadeln tog jag del av det dagliga livet; Boskapsvallning, biodlingar och hobarging.



Da eftermiddagen gick mot kvall lamnade jag jordburken och cyklade in i en skog dar marken stundvis var kritvit av sand. Vagen gick kraftigt nedat och jag holl sakert 60km/h da jag fick bromsa for en skylt vid en korsning. Skylten visade vagen mot Posof, gransstaden mot Georgien som ju ar slutmalet for resan. Jag cyklade in pa denna vag och da vagen foljde en fjallback sa borjade jag spana efter ett bra stalle att smalla upp taltet pa. 

Jag fann en sadan plats snabbt och bara ett par hundra meter langre fram lag ett litet samhalle. Perfekt tankte jag, brunnsvatten! Jag trampade saledes upp till husen och mottes av en liten pojke som pa egen hand vallade minst 10 fullvuxna kor langs gatan som byn lag vid. Jag sa det turkiska ordet for vatten, vilket jag i skrivandets stund glomt bort, och holl upp min vattenflaska. Pojken vinkade med armen och visade att jag skulle folja honom och hans boskap vilket jag gjorde. 
Korna fostes in pa en liten tomt och vid sidan av en sliten husfasad satt en gang damer. Den ena fyllde mina vattenflaskor medans jag visade de andra damerna min karta pa hur jag cyklat runt i Europa. Damen kom sedan tillbaka med vatten och med en kasse med gigantiska tunnbrod som jag fick med mig. 



Jag tvattade av mig i en back och satte mig sedan i en slant dar jag at oliver, tunnbrod och tomat medans jag tittade pa en traktor som tog in ho. Jag pratade med 2 herdar och fick tillatelse att talta langs en akerkant och medans dimman la sig over byn sa somnade jag gott vid vad som maste ha varit runt 20.00...




HAR NI LAST ELLER KIKAT PA BILDERNA SA KOMMENTERA, ANNARS SA SKICKAR JAG ET GANG VODKADRICKANDE OCH TANDLOSA GEORGISKA FARBRODER PA ER!

Tbilisis huvudlosa lejon...

'Antligen nedforsbacke!' tankte jag medans cykeln borjade accelerera. Jag hade Tbilisis stadsbild framfor mig och den kom bara narmare och narmare. Kvalssolen lyste pa fran sidan och hade jag inte haft mina solglasogon pa mig sa hade jag knappt haft nagon sikt alls.


Nagra rejala lagenhetskomplex passerades pa vanstersidan, vissa lagenheter bebodda, andra sapass utrivna att hela frontvaggen ut mot vagen fattades. Klader som hanger langs strack fran balkong till balkong och runtom husen de ack sa vanliga odehusen, antingen gamla och fallfardiga kakar som sett sina basta dagar eller sa halvbyggda ruiner som inte ens fatt en chans...


Jag stannade langs en all'e och tog fram min anteckningsbok dar jag plitat ned en beskrivning jag fatt av Lars Bengtsson (Se hans grymma hemsida har!). Jag rev ur sidan samt en annan sida dar jag fatt adressen till samma stalle av nagra vanliga tjejer fran det turkiska taget jag tog tidigare i veckan.


Nagon karta hade jag inte fatt tag i och jag hade ingen aning om stadens storlek. Det jag hade att ga pa var:

"Marjanashvili Metrostation. Turn left and go along the street. Turn left again at the Russian church. The third building. Entrance between stonelions. Third floor. Irina Japaridze. Ninoschvili 19b”



Jag trampade vidare i den allt mer tilltagande trafiken. Lastbilarna dundrade forbi och med svetten rinnandes nedfor pannan sa forsokte jag navigera genom de mest ologiska korsningar och rondeller jag hittils skadat.


Det skulle finnas nagon turistinformation vid en rondell jag skulle passera, hade nagra engelsman sagt, men nagon sadan fanns inte. Ingen information alls. Passerade en skylt som pekade mot 'Centrum' och foljde denna.


Atskilliga korsningar kom, men ingen mera skylt. Jag borjade fraga folk efter 'Centrum', 'Centra', 'Central' och liknande versioner men alla bara skakade pa huvudet.  Har Tbilisi ens ett centrum? och vad heter det i sa fall pa Georgiska? Om jag far reda pa vad det heter, kommer jag ens kunna uttala det?

Jag fragade minst 15 personer och alla sag ut som fragetecken. Jag borjade fa slut pa energi och kvallsolen slukade den lilla ork som fanns kvar.


Till slut kom en skylt, men den var sa hogt upp i traden att den inte gick att utlasa. I alla stader jag besokt hittils har vagen till centrumet varit sjalvklar, men har var det ingen sjalvklarhet. Massa smatorg, men ingen riktig 'centrumkansla'.

Snabbt bestamdes jag mig for att folja floden och efter att ha cyklat slalom baldn bilar och langtradare sa kom jag fram till en park dar massvis av konstforsaljare fanns. Antligen en punk som kanns central!


Genom att fraga folk vid varenda korsning mellan parken och den tunnelbanestationen jag hade skrivit ned sa kom jag till slut fram till stationen. och inte bara det, ett MC-Donalds fanns det dessutom. Hur trist det an ma vara med Mc-Donalds sa var det nu en bra indikator!


Jag stannade vid en grupp poliser som pekade ut ratt gata och val framme vid hus 19B sa svange jag in genom grinden och blev lattad vid synen av de 2 huvudlosa lejonen som vaktade entre'n. Ingen skylt, ingenting liknande.


Cykeln lastes och jag kankade upp vaskorna till vad som verkar vara Tbilisis enda vandrarhem. Dar mottes jag med massvis av fragor fran de andra resenarerna och en tjej konstaterade "Du ser totalt utmattad ut!".
Jag fick ett rejalt mal mat som fick mig pa benen igen och av husfrun sjalv sa fick jag lite Georgisk Brandy.

Vandrarhemmet ar en blandning av Irenes hem och ett hostel och stora pampiga mobler i kommuniststil pryder varje rum.

Jag somnade gott, trots varmen, efter en dag lika unik som varje dag i Georgien...

Fran Transylvaniens berg till den soliga stranden...

Jag lamnade den charmiga staden bland bergen, Brasov, bakom mig och cyklade sydost ut mot Plotiesti. En stad jag valt att besoka enbart for att sova dar pa vagen mot Bulgarien istallet for att forsoka bemastre Bukarest trafikcirkus.
Jag lamnade aven en hemsk magsjuka med feber, spyor och diverse losare avfallsamnen bakom mig och kande mig ganska sa val till mods.

Utanfor staden delade vagen upp sig och jag foljde den mindre vagen, som var till for mer langsamtgaende fordon och trafiken blev genast mindre da vagen ledde in i skogen. Bergstopparna stack upp vid sidan om mig och den fina asfalten slingrade sig genom skogar och angar tills den till slut borjade att luta uppat och angarna fick ge vika for gammelskogen.


Vagen slingrade sig uppat kilometer efter kilometer och da och da kunde man titta uppat och mellan grenarna skymta runda klippblock som kikade fram bland tradkronorna flera hundra meter over vagen jag langsamt trampade upp for. Manga lastbilar passerade mig, vissa i otroliga hastigheter med tanke pa vagen, innan jag kom pp till toppen som markerades med ett fult gammalt sovjetmonument av betong. Regnet som legat i luften sedan gryningen slappte nu loss, dock var det ett svalt och skont duggregn som i kombination med bergsluften gjorde cyklingen behaglig.
Jag cyklade ned for berget i en valdans fart och neforsbackarna ville aldrig ta slut. Bromsarna fick ta en hel del stryk da vagen var minst sagt slingrig och i varje svang fick man se upp for lastbilar som genade i kurvorna.



Nagon som gasat for friskt?!

Da jag intagit den dagliga dosen pasta medans jag kikat pa en herde som vallade kor i en back sa trampade jag de sista kiometrarna ut ur skogen och in i angslandsskapet. I en utav de sista kurvorna fick jag se resultatet av lastbilarnas enorma hastigheter: En langtradare som helt och hallet lag pa sidan, rutorna krossade och vagen delvis avsparrad av flera polisbilar. Jag fick en kansla av att detta inte var nagon unik handelse.

Det var som att Moder Natur hade tagit alla kullar fran de narmsta milen och dragit ihop dem till ett berg, berget jag just cyklat ned for. Angarna var helt platta och den smala och spikraka asfaltsvagen strackte sig mot Plotiesti som lag 3 mil framfor mig. Solen hade borjat skina och hade det inte varit for en sak sa hade det varit underbart; Trafiken. Langs med vagen lag det flera fabriker, godsstationer for tag samt grustag. Vagen var helt fylld av lastbilar som inte hade en tanke pa att ta hansyn till en stackars cyklist. Jag fick flera ganger styra ned i diket och under de ca 2 timmarna till Plotiesti sa andades jag mer avgaser an jag gjort i hela mitt liv.

Plotiesti korsades i rusningstrafik och den fula industristaden kandes otroligt ocharmig och exakt sa hemsk som ni dar hemma forestaller er en 'oststatsstad' (Faktum ar att detta ar den enda riktigt fula staden jag besokt hittils...)

Jag hittade ett vandrarhem dar ingen kunde engelska och efter en burgare och en hel del lask sa somnade jag gott. Jag funderar fortfarande pa varfor man pa lastbilshaket jag at pa sprutade ketchup ovanpa det ovsersta brodet i hamburgaren. Ett sant mysterium!

Dagen darpa vaknade jag tidigt och borjade att trampa, de forsta milen gick langs en starkt trafikerad vag och jag hade en latt huvudvark pga avgaserna da jag pa den sena formiddagen lamnade denna lastbilsvag och korde in pa en mindre landsvag. Flera byar passerades och da jag stannade vid en bensinstation for att kopa en glass och fylla pa vattenflaskorna sa fick jag ett trevligt samtal samt bade vatten och glass. Betala var det inte ens fragan om. Var finns dessa naringsidkare i Sverige?

Medans jag njot av glassen sa stannade en forbipassernade bil som styrdes av en man i bar overkropp och olmage.
'Where are you from?' Skrek mannen genom det nedvevade fonstret.
'Sweden' Svarade jag.
'You are crazy. I feel sorry for you' Skrek mannen med stark brytning och gasade raskt ivag.


Jag fortsatte langs vagen som var minst sagt enformig, enbart enorma falt syntes mellan byarna och det var sa platt sa att man nastan kunde se att jorden ar rund. Da den sista byn langs vagen passerades sa skulle det atersta 1 mil av grusvag enligt kartan. Verkligheten var dock annorlunda...

Jag cyklade langs ett vagnat av tiotalet traktorstigar langs med dessa enroma falt och da jag var mitt i sa kunde man bara se ett par trad vid horisonten. Ingenting annats stod upp. Det kandes som att vara i en blommande oken och jag foljde kompassen soderut da jag valde vagar i det hoga graset. Nagonstans kommer man alltid ut tankte jag, och det var precis vad jag gjorde. Byn jag kom ut i hade en pytteliten handelsbod dar jag stannade och kopte det lilla som fanns, det vill saga brod och bonor, innan jag cyklade vidare.

Jag borjade narma mig dagens slutmal, Dragos Voda, ett litet samhalle nara Bulgariska gransen, och da jag tankte talta nagonstans i narheten sa fyllde jag upp mina vattenflaskor med hjalp av nagra snalla tandlosa gummor som kom med bade vatten i en spann och tratt.

Medans jag cyklade de sista kilometrarna sa spejade jag efter nagot form av vattenhal dar jag kunde talta, jag ville ha mojlighet att tvatta av mig vagdammet, solkramen och svetten. Jag sag inte en enda pol innan jag passerade en skylt som berattade for mig att jag anlant till Dragos Voda.

Pa en smutsig tvargata till den asfalterade huvudvagen genom samhallet sa sag jag en grupp med ungar och 2 kvinnor. Jag cyklade dit och borjade prata. Barnen kunde lite enegelska, kvinnorna ingen alls, och efter nagra minuters skrattande diskussion sa fick jag lov att talta i deras tradgard. Jag var huvudattraktionen hos barngruppen hela kvallen och somnade gott efter fotbollsspel och charader..



Dagens efter sa cyklade jag ett par kilometer langs en spikrak tradall'e innan jag at upp gardagens inkopta bonor och brod vid en gammal vattenanlaggning. Fortsatte sedan den trista och raka vagen till Calastri dar jag kopte en karta for Bulgarien for mina sista Rumanska pengar och sedan tog jag farjan over till Silistra och den Bulgariska gransen.


Den bulgariska polisen var inte sa generos med sina leenden och jag fick den kanslan av hela Bulgarien. Det var inte otrevligt, verkligen inte, men det var inte alls samma gastfrihet och samma bemotande som i de andra landerna jag besokt under de senaste veckorna.

Den forsta dagen i Bulgarien blev harder an jag anat. Jag hade, av nagon helt oforklarlig anledning, fatt for mig att det skulle vara totalt platt anda fram till Svarta havet fran gransen, men sa var det inte. Det var massvis av kullar och cyklade man inte uppat sa rullade man nedat. Rakstrackorna var fa. Varmen var enorm och da det borjade bli kvall sa fann jag pa kartan 2 storre floder som skulle ligga i narheten. Jag fyllde upp mina vattenflaskor och kopte lite extra lyxig mat eftersom jag tyckte jag var vard det. Bananer, Farskt brod, Kex, Fetaost, Tomater samt en kall ol.

Val framme vid 'backarna' sa fanns det ingenting, inte ens en sanka dar det borde ha runnit en back. Jag cyklade till nasta by langs vagen och fick till svar att det var smaltbackar som bara fanns dar nagon vecka pa varen. Smart drag att ha med det pa en karta, verkligen!

Det var inte mycket annat att gora an att hitta en plats att talta utan vatten, vilket aven det var svart i dessa trakter som mest bestar av angar. Jag fann till slut ett litet skogsparti langs med en ang och lyckades, efter att ha fatt resans forsta punktering, hitta en bra plats for taltet. Tvattade av ansiktet, mer fanns det inte vatten till, och njot sedan av olen medans jag sag en enormt vacker solnedgang...



Dagen D vaknade jag av klockan tidigt, lagade punkteringen och anvande mitt sista vatten till att tvatta av den varsta meckar-skiten fran handerna. Medans jag trampade upp och ned over landsskapet sa tankte over det lustiga i att resans forsta punktering lagades samma dag som jag raknade med att na Svarta Havet.
Dagen D kallade jag dagen eftersom jag natten innan kollat pa kartan och sett att det var 150km kvar till Sunny Beach, dar jag skulle mota upp en god van. Jag har lovat mig sjalv att inte ga over 120km per dag, men jag var sugen pa att fa lite sallskap, en dusch samt att dricka lite kalla ol och gjorde darfor ett undantag.

Nagonstans mellan Terve, samhallet narmast dar jag taltat, och Svarta havet sa lamnade jag huvudeden och korde in i ett litet samhalle. Fann en mycket enkel men mysig restaurang dar jag slog mi ned i en plaststol under nagra vinrankor och avnjot 3 grillspet, brod, 2 coca-cola samt en strutglass for en tjuga. Vid bordet bredvid satt ett par gubbar och skrockade och pimplade ol.

Efter nagra timmars trampande sa skymtade jag nagot blatt vid horisonten, det jag sagt att jag ska cykla mot, Det Svarta Havet. Jag fick lite extra energi av synen och val framme vid kusten sa firade jag med en chokladbit.


Bara for att havet var natt sa var inte dagen slut, sanningen ar langt darifran...

Jag hade tankt mig att vagen jag nu skulle folja, langs med kusten, skulle vara som kustvagar i sodra Sverige, helt platta och lattrampade. Ack sa fel jag hade!

Vagen gick mellan turiststader och kommersen var pa topp, har var det som ett helt annat land och en pinnglass kostade lika mycket som hela min maltid jag tidigare pa dagen atit. Mellan dessa dyra stader sa fanna det enorma kullar dar vagen slingrade sig och hettan, trafiken och det faktum att jag redan avverkat 120km gjorde det hela till det jobbigaste hittils pa resan.

Vid den sista backen sa stannade jag sakert tusen ganger, bakom varje krok sa trodde ma att toppen skulle komma och vid den en nedforsbacke anda ned till Sunny Beach, men icke. Backarna tog aldrig slut utan slingrade sig kilometer efter kilometer. Efter varje nedforsbacke kom en ny kulle och den tata skogen gjorde att man inte sag nagon utsikt alls. Jag har inget emot att cykla i berg, tvartom sa alskar jag det, men att cykla utan att fa nagon utsikt ar som att arbeta utan lon. Dessutom stal inte bara skogen utsikten, den lokcade aven till sig massa smaflugor som standigt flog in i ogon och oron och var otroligt irriterande.



Flugor. Overallt.

Efter manga svordommar sa stod jag till slut pa toppen, yr av kvallsolens hetta och med en enorm utsikt. Nedanfor sag jag hundratals hotell och efter att ha knappt en bild sa flog jag ned for backen i en enorm hastighet.


Val framme sa var det turistiga ett faktum. Forsaljare och inkastare overallt, tursittag, karuseller och all annat skit som jag ar allergisk mot. Jag skulle mota upp min van vid Lazur Diso och jag cyklade in i groten av turster och fragade en inkastare
'This is Sunny Beach, right?'

Att domma av hans paffa ansisktuttryck sa var jag ratt. Har existerar ingen turism som inte ar charter. Allra minst cykelturism.


I sunny beach sa hade jag nagra lata dagar med mangder av ol, mat och drinkar. Doppade fotterna i havet en enda gang och det far vara resans enda havsbad. Jag vet inte riktigt hur man gor pa en strand. Nagon far garna lara mig knepen for att passa in och njuta av strandlivet. Jag ser bara inte nojet i det hela...

Naja, Sallskapet var schysst och jag fick prata en hel del Svenska. Eller rattare sagt sa pratade jag bara Svenska.

Det var som att vara i Sverige, fast varmare. Det var kul i 2-3 dagar eftersom det var ett tag sen jag mott svenskar, narmare bestamt 2 manader sedan, men sedan fick det vara nog. Jag tycker synd om dem som lagger pengar pa att vara har i 2 veckor. Men a andra sidan, de flesta jag motte tyckte nog innerst inne synd om den 'Idioten med bonnabranna som cyklat hit sjalv..."

Trist statistik fran en mindre trist tripp...


Hej!
Jag ar nu i Georgiens huvudstad Tbilisi dit jag trampat utan att i princip ha nagon karta alls fran den turkiska gransen. Jag tog taget fran Istanbul och till Kars, denna stracka ar den enda jag inte anvandt cykeln for.
Stannar tills imorn da jag drar norrut till bergen mot Ryssland, sedan drar jag till vinregionerna runt Telavi och darefter tillbaka till denna stad for att flyga hem. Cyklar den sista strackan, Landvetter - Boras, den 25/8.

Min resväg. Klicka på kartan för att få upp den i ett fönster där du kan zooma, dra och leka... Tyvarr ar 'Tripadvisor' bara till for folk som gillar huvudstader, badorter eller dylikt och inte riktiga resenarer. Darfor ar de senaste veckornas resande inte sa val utmarkerat.



Turku - Istanbul
Den langsta strackan cyklad utan annat transportmedel an just 'The Yellow Fever'. Farjor bortrakande.

Antal dagar: 54
Antal dagar i sadeln: 40
Antal vilodagar/bakfylledagar/sightseeingdagar/farjedagar: 14
Antal Kilometer: 4458
Kilometer per dag i snitt: 111,5


Resan totalt sett:
Antal dagar: 68
Antal cykeldagar: 48
Antal vilodagar: 19
Antal kilometer: 5082
Hogsta hojd upptrampad: 2054 (Turkiet, innan Posof)
Hogsta hastighet: 67.8 km/h (Granregionen mellan Turkiet och Bulgarien)
Lander mer eller mindre genomtrampade: Sverige, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Slovakien, Ungern, Rumanien, Bulgarien, Turkiet samt Georgien.
Olika fardsatt som cyklen anvant: Farja, Tag, Tunnelbana, Liten Honda samt Turkisk polisbil.
Antal punkteringar: 1
Varmaste temperatur : 38C (Turkiet)
Antal matforgiftningar: 1 (Rumanien)
Antal boter: 1 (Ungern)
Dagar jag betalat for boende: 24
Mest otippade destination: Sunny Beach



RSS 2.0