Finlandssvensk? - Dag 2 i Finland

Jag vaknade av klockan efter 11 timmar med John Blund blev det kokkaffe och smörgasar i morgonsolen och efter det en titt i släkten Schöldströms museum. Alla tänkbara gamla saker som hittats runt och i huset lag samlade i en bod som gick under namnet "museet". Om man gillar gamla prylar, som jag gör, sa fanns det en hel del att pilla pa; Tremetersskidor, Kulspel, Mjölkutställningsdiplom fran 1897, Traskor, Svard etc. Knut Knutsson själv hade fatt erektion i denna bod.




Efter att ha tömt mig pa utedasset med utsikt sa började vi cykla mot Ekenäs, staden där Oskar bor och stade där jag egentligen bad om sovplats pa Couchsurfing. Det blev en heldag i skönt väder, en hel del svalkande moln och en del värmande solstralar. Det var bitvis rejalt backigt och vi tog manga pauser längs vägen da Oskar rökte och jag at russin. Eftersom omdradet är fullt av vikar, sjoar och broar sa var det svart att ta nagon mindre vag sa sa gott som hela dagen blev det cyklinglangs en liten men valtrafikerad väg. Vissa lastbilar korde farligt nara och en gang var jag en millimeter eller tva ifran att bli nedblast i diket.



En mil ifran Ekenas var vi helt slut och behövde fylla pa magarna. Potatissallad och brod intogs utanfor en lanthandel dar trakten ungdommar jämförde stereos och varvade mopeder...




Efter 91km hade vi rullat hela vagen till Ekenäs och trots att vi var rätt trötta sa hann vi med en promenad i byn, som liknar Gränna med dess sma trähus och stenlagda gator. Alla skyltar star pa Svenska och folk talar sa gott som enbart Svenska med varandra. Oskar själv kan knapt korrekt finska. Skumt fenomen!
Ett närliggande naturreservat fick ocksa en visit och trotts att myggen verkade föredra Svenskt blod för Finlandssvenskt sa var det schysst att se solen ga ned over vatnet och suga pa en Finsk pilsner.


En grilling senare sa sov jag gott i familjen Schöldströms radhus...



Nästa dag vaknade jag upp till vad som skulle bli en utav de hardaste dagarna i mitt liv, men det visste jag inte da...

Har ni läst ända hit sa kommentera sa ar ni sockersöta!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Verkar gå undan för dig!

2010-06-14 @ 11:51:58
URL: http://brucelina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det verkar som om du har det bra där borta, men glöm då inte titta på ssk-ankan och kom ihåg att du har något att komma tillbaka till i höst!

2010-06-14 @ 12:07:23
Postat av: Faster Ann

Hahaha....vad kul det är att läsa om din resa - ha det så jättebra!! Kram,kram

2010-06-14 @ 12:27:51
Postat av: Josefine Kusin

Så kul att läsa om dina bravader! Jag ska länka hit från Lovisas blogg, du skriver så bra!

Kram

2010-06-14 @ 13:06:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0