Hur en punkspelning blev en ridtur...

Kartan är updaterad!

Da cykelturen till Helsinki och koskenkorvan tog ut sin rätt sa stannade jag i Helsinki en extra natt, detta ledde till att den estlänska punkspelningen blev utan en Svensk besökare, men att Järvenpää, Kerava och Mäntsälä fick en extra!

Sa fort Laura nyktrat till och bakfyllekaffet slagit in sa korde vi ut till hennes häst, medans hon red sa lekte jag med en galen hund och tog massa foton. Efter lite borst-terapi för att bota min djur-srkäck sa var jag sa gott som tvungen att rida. Det blev en schysst upplevelse jag inte angrar, även om familjejuvelerna blev nagot omma...







Efter ridturen sa akte vi hem till Laura föräldrar och gör det man bör hos föräldrar; fylla buken. Tacos och kanelbullar gick ned och tro pa fan att hennes far skulle vara en bryggmästare likt undertecknad. En hemmagjord Ale avslutade saledes besöket...

Sedan var det dags att besöka staden kerava, känt bland Helingforsare för att var skumt och sjaskikgt. Nagot man inte allt märkte i den 2 ar gamla lägenheten vi dracköl i. Ett "nattklubbsbesök" till ett ställe liknane Boras paradkrog" Lilla krogen" blev avslutningen pa denna kväll.

Igar sa plockade jag ihop mina smutsiga saker i Helsingors och letade mig ned till de dieseldoftande hamnkvarteren där jag togfärjan över till Tallinn i Estland. Där letade jag upp Pirvet, en tjej som jag bor hos nu, ocksa hon fran Couchsurfing. Hon jobbade kvällen i früga extra i en bar pa en form utav show. Showen halls i en gammal fabrik fran kommunisttiden och det är annars förbjudet omrade. Nu var det bara att cykla in dit, parkera cykeln i ett gammalt kontor bakom baren och sedan vandra omkring bland gamla vakttorn, tegelväggar och ryska logotyper. Riktigt häftigt!



Under tiden Pirvet arbetade sa vandrade jag omkring i Tallinn, fotade gamla byggnader, at lite piroger och köpte en cykelkarta. Senare pa kvällen sa fick vi ga a showen för 120:-, vilket egentligen var det tredubbla och även om man inte förstod nagonting sa var det bland det häftigaste jag sett.



En sort "performence-art" med massa sjungande män i blaställ, krashande bilar, raketer, eldkastare, folk som simmar i taket och en massa allmänt virrvarr. Ungefär som tomtarnas-julafton fast med riktiga musiker och otroliga effekter; Allt i takttil musik som spelades pa allt fran brinnande oljefat och saxar till dragspel och vindrutetiorkare. Detta i Tallins hamnkvarter i en gammal fabrik med en otrolig akustik!









Vi var inte klara förrän efter 23 och da vadret var kasst och temperaturen 11grader sa packade jag in min cykel i Pirvets väns bil och satt med den i bagaget medans vi akte ut till den forort dar jag i skrivandets stund befinner mig. Just nu har regnet slutat ösa ned och jag ska snart ge mig ut pa upptäcksfärd!



Imorgon ska jag cykla söderut, riktigt vart vet jag inte, men det ger sig!

Lämna gärna en kommentar!

Kommentarer
Postat av: Josefine Kusin

Du ska inte skita i cykeln och låna Pirvets häst istället?

2010-06-14 @ 14:07:17
Postat av: Mamma Inger

Vilka fina bilder från staden! Hörde av Anna att det finns turisttåg också. Önskar jag vore där!

2010-06-14 @ 18:58:26
Postat av: Faster Ann

Hej där! Det där höga kyrktornet har jag varit uppe i - många trappsteg var det, men utsikten var helt underbar, när man övervunnit höjdrädslan, istället för foton blev det till en början några filmsnuttar av morsans skor.........ha det gott och trampa lugnt! Kram

2010-06-15 @ 08:08:35
Postat av: Emma Kuss

min dator verkar inte vilja att jag skriver till dig...men nu tror jag att det ska funka:)



Du verkar ha det bra på shower och hästridning. Fortsätt så!



Ha det gott

/Ethel

2010-06-15 @ 19:06:05
Postat av: M. Gracilis

Låter som en ljuvlig resa! Jag är avundsjuk =)

2010-06-15 @ 23:51:28
Postat av: Boel Ny

du är helknas som vågar dig ut på äventyr .Jag kommer till ESpevik och Charter.Cykla lugnt kram faster på badv

2010-06-16 @ 21:42:14
Postat av: Boel Ny

du är helknas som vågar dig ut på äventyr .Jag kommer till ESpevik och Charter.Cykla lugnt kram faster på badv

2010-06-16 @ 21:44:42
Postat av: Kryckan

Låter som du har en härlig resa! Blir avundsjuk på dig :)

Cykla lungt ;)

2010-06-18 @ 14:45:39
Postat av: Inger Karlsson

Det låter som om du har det väldans kul o får uppleva de mest skilda saker:)Ha det gött

2010-07-07 @ 22:05:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0