Styr kosan österut - Dag 1 i Finland

Vissa bilder är för breda för denna bloggen. Men bättre bredbildad än avbildad som jag brukar säga.

Efter att ha minglat med ett par langfärdscyklister i fläktdanet sa cyklade jag ut fran Viking Line och in i Turku. Snabbt bestämdes att jag skulle börja att cykla pa direkten da att sightseeinga runt inte lockade för dagen. Tack vare en karta jag hittade i nagon blaska pa baten sa fann jag snabbt vagen ut ur staden och in i glesbygden.

AA

I soligt vader cyklade jag fram längs en cykelbana i soligt väder och en utav Finlands större vägar lag ett bra tag vid min sida. Stannade efter ett tag pa nagot form utav virkesupplag och premiärkokade kaffe och grot pa mitt besninkok samtidigt som jag forsokte plocka bort myror fran benen. Att hitta myrfritt omrade ligger hädanefter först pa kaffekokarintsruktionerna.

Samhällen, Rastplatser eller rentav traditionella hantverk?

Efter ett tag cyklade jag av den stora vägen och in pa en mindre landsväg  där landsskapet mycket paminde om sodra Sverige. Ängar avlöstes av skogar och sjoar och aven om miljön inte var unik sa var den oerhört vacker och rogivande. Jag motte inte manga bilar alls och mestadels horde man enbart däckslickandet och smafaglar.


Lakansodling; En gammal Finsk tradition som gör att man alltid har färska lakan till sitt linneskap.


Trots en del backa sa gick cyklingen fint och vagen var relativt platt. Efter att ha cyklat in i Kimitos kommun sa fann jag en infotavla dar jag luskade fram en liten streckad grusväg som gav mig nagra kilometers rast fran landsvagen. Utan att ha exakt koll pa var jag befann mig sa hittade jag tillslut, efter att ha sett en brevlada i form av en stor uttäljd björn, ut i Kimitos "stad".

Efter att ha rullat ut fran gruset sa stannade jag for att kolla pa kartan och for att skicka ett sms till Oskar, en vän fran Couchsurfing som skulle mota upp mig längre fram längs vägen. Under tiden som jag knappade fram meddelandet sa kom en dam fram och pratade Svenska, denna delen av Finland har nämligen Svenska som huvudsprak. Forutom Finlands sämsta tandkött sa hade damen en tjock och trott hund som konstant tugga i sig grästuvor i snabbare takt än en hungrig kuse. Det skulle visst vara hälsosamt för magen, hur det än ma vara sa hade hunden mycket mage att halla halsosam. Slutparantes.

Da trippmateren en stund efter hundmotet visade pa 90km sa stannade jag i en korsning och motte Oskar. Tillsammans cyklade vi de sista 10 kilometrarna till hans sommarstalle, som visade sig vara ett stort gammalt hus pa minst 150ar, som ligger helt idylliskt. Nära en sjö och "mitt i skogen".

Kvallen spenderades med en roddtur, sommarens första bad, ett antal myggbett samt pilsner och grill. Det var barnsligt skont att somna innan 22...

Har du läst hit sa blir jag otroligt glad om du lamnar en kommentar. Du kan hitta pa alla falt att fylla i, exempelvis "[email protected]" som e-mail...

Pga att denna forbannade bloggsidan inte vill lagga upp bilder snyggt i texten, eller ens fungerande, sa kommer de sista pa rad...


brygga


bad


Kommentarer
Postat av: Josefine Kusin

Hej på dig Ulrik och grattis i efterskott!!!

Låter som att du har det hyvens i Suomi. Har du babianarsle än efter allt cyklande?



Sköt om dig!

Kram

2010-06-14 @ 12:59:10
Postat av: LiNDA

hahahahaha, nunna/runko på samma skylt. undrar vad man hamnar i för samhälle om man åker dit? :)

2010-06-15 @ 16:38:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0